Po-Pá 9:00-18:00
So, Ne - ZAVŘENO
+420 735 758 837
ordinace@pscpraha.cz
Na Hutmance 441/16
158 00 Praha 5 - Jinonice

Delší pobyt v domácím prostředí

Jak se připravit na delší pobyt v domácím prostředí při mimořádné události

V mimořádných situacích je potřeba zaměřit se nejen na preventivní zdravotní zásady, stejně důležité je podpořit svojí psychickou odolnost a pozitivní postoj k sobě i druhým.

Co dělat doma

Jak na to

Vytvořte si plán a pravidla (Plánovat a žít)

 

I doma je potřeba vytvořit řád a pravidla.

Mějte vytvořen denní režim. (od pondělí do pátku vstávejte v podobnou hodinu, jako když běžně chodíte do školy.

Naplánujte si své dopoledne i odpoledne.

Školní úkoly (domácí příprava)

(Škola (i doma) základ života) 

Rozdělte si rovnoměrně úkoly podle jednotlivých předmětů.

Zkuste měnit úkoly z různých předmětů v jednom dopoledni.

(může Vám pomoci rozvrh hodin ze školy)

 

Odpočinek a relaxování

(Když potřebuji, odpočívám)

Dělejte si přestávky na svačinu, relaxování, oddech mezi předměty.

 

Pomáhejte si

(Musíme si pomáhat)

Je-li to možné, spojte se svými spolužáky a dejte hlavy dohromady při vypracování náročnějších úkolů a cvičení.

(i společná příprava po mobilu má svůj smysl a vzájemně se podpoříte)

 

Hrajte si (všeho s mírou)

(Kdo si hraje, nezlobí)

Naplánujte si domácí aktivity, které nesouvisí se školou.

(přečtěte si oblíbenou knihu, poskládejte si své oblíbené Lego, zkuste uklidit své hračky, zahrajte si dlouho nehranou společenskou hru)

Využívejte možností mobilních telefonů a počítačů (o přestávkách se můžete odměnit oblíbenou hrou, videem, chatem, komunikací na sociálních sítích) mělo by platit, že na mobilu/pc je možné být max. 4 hodiny denně!  

 

Ve zdravém těle, zdraví duch

Udržujte si svojí fyzickou i psychickou kondici. Alespoň na 30 min. udělejte zdravotní procházku ve svém blízkém okolí. (buďte ohleduplní k sobě i druhým)

Procházku plánujte do míst, kde se nepotkává mnoho lidí. (potřebujete se vyvětrat a fyzicky dobít „baterky“ nejde o setkání s kámoši ze třídy)

 

Myslete na druhé

(Nejste na to sami)

Podporujte svůj optimismus, usmívejte se a pochvalte sebe i své blízké.

Udělejte každý den pro sebe i druhé něco užitečného.

(„kdyby jste měli napsat jenom jednu sms babičce a dědovi“)

 

Vnímejte, myslete a pak jednejte

(Selský rozum)

Snažte se informace, které dostáváte z médií a internetu nejdřív přečíst (prohlédnout), poté o nich chvíli přemýšlet (co to pro mě znamená) a poté začít jednat.

(být obezřetný znamená být ohleduplný k sobě i druhým)

 

Neotvírejte staré rány

(Podporujte co funguje)

Mimořádná situace není vhodným časem pro „řešení“ dlouhodobých sporů mezi rodiči, rodiči a dětmi, nebo sourozenci. Orientujte se na svojí pohodu, podporujte dobrou náladu a mějte smysl pro humor.

 

Trénujte svojí dobrou mysl:

Před spaním si udělejte chvíli pro sebe (5 min.) a zavzpomínejte na celý proběhlý den.

Pochvalte se alespoň za 1 dobrou věc/situaci, kterou jste v daný den zvládli.

A důležité 3 pravidelnosti: Dodržujte pravidelný spánek

                                                Dodržujte stravovací režim  

                                                Dodržujte pitný režim:

Základní pravidla jsou: Pravidelnost, Pestrost, Přiměřenost, Pitný režim

Mgr. Jan Dobeš